احادیث عاشورایی

 ابوعماره منشد می گوید: هر گاه در حضور امام صادق علیه السلام نام حسین علیه السلام برده مى ‏شد، آن روز تا شام خنده بر لبان آن حضرت دیده نمی شد بحارالانوار، ج 44، ص 280 
حضرت على بن موسى الرضا علیه السلام مى ‏فرماید: وقتى ماه محرم مى‏ رسید پدرم را كسى خندان نمى‏ دید و غم و اندوه بر او چیره مى گشت تا روز عاشورا فرا مى‏ رسید و روز عاشورا روز مصیبت و اندوه و روز گریه او بود و مى‏ فرمود: این همان روزى است كه حسین علیه السلام كشته شد. الكآبة: اندوه و غصه ، بحارالانوار، ج 44، ص 284، امالى صدوق، 288 
حضرت صادق علیه السلام به داود رقى فرمود : من هرگز آب سرد ننوشیدم مگر این‏كه به یاد حسین علیه السلام افتادم. امالى صدوق، ص 122 
حضرت رضا علیه السلام فرمود : حادثه عاشورا اشك ما را روان ساخت و خون از چشم ما جارى كرد و عزیز ما را در سرزمین غم و اندوه، خوار ساخت و تا روز قیامت براى ما غم و غصه به میراث گذاشت. بحارالانوار، ج 44، ص 284 
امام صادق علیه السلام به ابى هارون مكفوف فرمود: اى ابوهارون! هر كس در رثاى حسین قصیده‏ اى بخواند و بگرید و ده نفر را بگریاند، پاداش آنان بهشت است. بحارالانوار، ج 44، ص 288 
ابوصامت گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم كه: هر كس به زیارت قبر حسین علیه السلام بیاید و به حق او شناخت داشته باشد، گناهان گذشته و آینده او بخشیده مى‏شود. كامل الزیارات،صفحات 149، 163، 165، 184 
رسول خدا ص فرمودند: فاطمه جان !روز قیامت هر چشمى گریان است ؛ مگر چشمى كه در مصیبت و عزاى حسین گریسته باشد، كه آن چشم در قیامت خندان است و به نعمتهاى بهشتى مژده داده مى شود. بحارالانوار، ج 44، ص 293 
امام صادق علیه السّلام به جعفربن عفان فرمود : هیچ كس نیست كه درباره حسین علیه السّلام شعرى بسراید و بگرید و با آن بگریاند مگر آن كه خداوند، بهشت را بر او واجب مى كند و او را مى آمرزد. رجال شیخ طوسى ، ص 289
 گریه بر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السّلام) باعث راحتی در قبر، فرحناك و شادان شدن مرده، شادان و پوشیده بودن او در هنگام خروج از قبر است در حالی كه او مسرور است فرشتگان الهی به او بشارت بهشت و ثواب الهی را می‎دهند. 
اجر و مزد هر قطره آن این است كه شخص همیشه در بهشت منزل كند. بحارالانوار، ج44، ص289 و كامل الزیارات باب32، ص101 
گریه كننده بر امام حسین علیه السّلام در بهشت با ایشان و هم درجه ایشان خواهد بود. بحارالانوار /278/44/ امالی صدوق مجلسی 17/ ص68
شیخ جلیل جعفر بن قولویه در كامل از ابن خارجه روایت كرده است : روزی در خدمت امام صادق علیه السّلام بودیم و امام حسین علیه السّلام را یاد كرده و از او نام بردیم . حضرت صادق علیه السّلام بسیار گریستند و ما نیز به تبع ایشان گریستیم. پس حضرت صادق علیه‎السّلام فرمودند كه امام حسین علیه السّلام می‎ فرمود من كشته گریه و زاری (اشكم) هستم نام من در نزد هیچ مؤمنی برده نمی‎شود مگر آن كه محزون و گریان می‎شود.
امام صادق علیه السّلام : هر كه در مرثیه حسین (علیه السّلام) شعری بگوید و بگرید و بگریاند، حق تعالی او را بیامرزد و بهشت را برای او واجب می‎گرداند. منتهی الآمال ، ج 1، ص 539
حضرت رضا علیه السّلام فرمودند: پدرم چون ماه محرم داخل می‎شد كسی آن حضرت را خندان نمی‎دید. و اندوه و حزن پیوسته بر او غالب می‎شد تا روز عاشورا. آن روز، روز مصیبت و حزن و گریه او بود و می‎فرمود: امروز روزی است كه حسین (علیه السّلام) شهید شده است.
شیخ صدوق از آن حضرت رضا علیه السّلام روایت كرده: هر كه روز عاشورا روز مصیبت و اندوه گریه او باشد حق تعالی روز قیامت را برای او روز شادی و سرور گرداند و دیده‎ گانش در بهشت به نور ما روشن شود. منتهی الآمال ، ج 1، ص 540
خواص گریه برای امام حسین علیه السلام 
مساعدت و یاری حضرت زهرا سلام الله علیها است زیرا آن مكرمه هر روز در عزای فرزندنش می‎گرید.
اداء حق پیامبر صلی الله علیه و آله، خدا و ائمه هدی علیهم السّلام است. 
اداء مزد رسالت پیامبر است زیرا در قرآن آمده كه مزد رسالت پیامبر مودّت ذی القربی (دوستی با خاندان رسول خدا) است. ترك آن جفا به آن حضرت است. 
تسلی دهنده دل از جمیع گریه‎ها و اندوه‎ها است. 
خواص مجالس ذكر مصائب امام حسین علیه السّلام 
هر كس بنشیند در مجالسی كه در آن به امر ائمه علیهم السّلام پرداخته شده و ذكر مصائب آنان است دل او نمی‎میرد در آن روزی كه دل‎ها می‎میرند. 
اینگونه مجالس محبوب خدا، رسول او و ائمه علیهم السلام می‎باشد. 
نَفَس فرد عزادار در آن مجلس تسبیح خداوند است. 
این مجالس محل نَظَر حضرت امام حسین علیه السّلام است. زیرا آن جناب در عرش است و از آنجا به سوی سرزمین كربلا و زوّار و گریه‎كنندگان خود نظاره می‎كنند. 
ملائكه مقرب خداوند درآن مجلسی حاضر می شوند.. 
مجلس عزای امام حسین علیه السّلام هر جا بر پا شود آنجا قبه و بارگاه اوست . 
معراج گریه‎كنندگان است زیرا كه محل نزول صلوات و رحمت الهی و غفران ذنوب و ... است. 
این مجالس از دیگر مجالس اشرف و افضل است.