رونق تولید ملی | دوشنبه، ۳۱ تیر ۱۳۹۸

احمد بن زين الدين احسائي - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

احمد بن زين الدين احسائي

Loading the player...

دانلود

احمد بن زين الدين احسائی

Ahmad ibn Zayn al-Din Alahsaei

احمد بن زين الدين احسائي (1166-1242 ق.)، معروف به «شيخ احمد احسائي»، بنيان گذار مكتب شيخيه بود. او در منطقه احساء به دنيا آمد كه از مراكز قديمي شيعه بوده و امروز يكي از ايالتهاي شرق عربستان سعودي بر ساحل غربي خليج فارس است.

پس از آموختن قرآن نزد پدرش ادبيات عرب و مقدمات علوم ديني را در احساء فرا گرفت. در سال 1186 به كربلا و نجف رفت و در درس آقا محمدباقر وحيد بهبهاني، سيد علي طباطبايي، ميرزا مهدي شهرستاني، سيد مهدي بحرالعلوم و شيخ جعفر كاشف الغطاء حاضر مي شد. تحصيلات او وسيع بود و از چند تن از استادانش اجازه اجتهاد گرفت.

مدتي در بصره اقامت كرد و سپس دوباره به كربلا و نجف و از آنجا به قصد رفتن به بارگاه امام رضا به ايران رفت. در راه مشهد مدتي در يزد ماند و به دعوت عده ا ي از مردم يزد پس از بازگشت از مشهد در يزد اقامت كرد و شهرتي بدست آورد. فتحعلي شاه او را به تهران دعوت كرد اما او اين درخواست را نپذيرفت. يه دعوت شاهزاده محمدعلي ميرزا دولتشاه حاكم كرمانشاه چندي در آنجا ماند. سفرهايي به قصد حج و زيارت عتبات انجام داد. پس از مرگ دولتشاه، در سال 1237 ق. عازم مشهد شد و مدتي در قزوين توقف كرد.

در همين زمان بود كه با مخالفت برخي از جمله ملا محمدتقي برغاني، معروف به شهيد ثالث، روبرو شد كه ديدگاه هايش را غلوآميز مي دانستند، گرچه حاج محمد ابراهيم كلباسي آري احسايي را در چارچوب عقيد اماميه تلقي مي كرد. بالاخره چندتن از علما ضد او فتوا دادند.

در زمانيكه شيخ احمد احسائي قصد مسافرت از شهر يزد را داشت سيد كاظم رشتي از گيلان نزد شيخ احمد احسائي آمد و درجرگه شاگردان او در آمد. سيد كاظم رشتي از شاگردان وي و جانشين او بود. بهاءالله در كتاب ايقان از شيخ احمد و سيد كاظم به عنوان «نورين نيرين» ياد مي كند.

وي ضعف اسلام را كه بواسطه ي رؤسي دين حاصل شده بود مشاهده كرده و تصميم گرفت كه شيعيان را براي ظهور موعود آماده كند. به همين دليل به شرح ايات و بشاراتي كه درباره ظهور موعود بود پرداخت.مكتب شيخيه و فلسفه شيخ احمد احسائي دراصول معاد، معراج، مقام امامان شيعه وامثال آن فصل جديدي از معارف اسلامي بود كه با معتقدات شيعه دوازده امامي اختلافات باز داشت و با نظريه بسياري از علما كه سر وكارشان با مسائل فقهي و ظواهر دين بود ودر نتيجه مردماني قشري ببار آمده بودند، مغيرت پيدا مي كرد و گاه مي شد كه تصادم افكار به جنجال و هياهو مي كشيد، چنانچه دراحوال شيخ احمد احسائي مي خوانيم كه در قزوين ملا تقي برغاني اورا تكفير كرد و در مجلس ميهماني حاكم قزوين از او رو برگردانيد.

وي هنگام اقامت در ايران بدعوت ملا محمدتقي برغاني (عموي بزرگتر طاهره قُرهالعَين) به قزوين رفت ولكن برخلاف انتظار ملا محمدتقي در خانه حاج ملا عبدالوهاب قزويني كه مردي از پيروانش بود اقامت گزيد. ميان شيخ احسائي و ملا محمدتقي برغاني مباحثات فراوان واقع گشت و نتيجه اين مباحثات تكفير شيخ احسائي بود.

احسايي پس از بالا گرفتن مخالفت ها از كربلا به مكه رفت و سپس از راه مكه بسوي احساء مي رفت كه در نزديكي مدينه در سال 1241 ق. درگذشت و در قبرستان بقيع به خاك سپرده شد. تاريخ وفات شيخ احمد احسائي 21 ذيقعده 1241 قمري برابر 6 تيرماه 1205 شمسي و مقارن 27 جون 1826 ميلادي است.