جهش تولید | چهارشنبه، ۲۰ فروردین ۱۳۹۹

اهمیت شناخت افسردگی - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

اهمیت شناخت افسردگی

Loading the player...

دانلود

افسردگی بزرگترین و شایع ترین بیماری روانی قرن حاضر و در واقع از اولین اختلالات روانی است که از دیر باز مورد توجه حکیمان و پزشکان بوده است. افسردگی یکی از اختلالات خلقی است که با درجات مختلف از غمگینی، یاس و ناامیدی، تنهایی، شکست و تردید و احساس گناه همراه است، افسردگی یکی از بیماری های رایج است که اکثر مردم جهان به آن مبتلا هستند و تا حدی آن را به عنوان «سرماخوردگی روانی» نام می برند، این بیماری توانمندی انسان را در رفتار و عملکرد تفکر و احساس تحت تأثیر قرار می دهد فرد به نوعی منزوی و گوشه گیر می شود و ارتباط فرد با اطرافیان کاهش می یابد.
دامنه اختلال افسردگی از احساس غم، ناتوانی، بی کفایتی و بی میلی به زندگی شروع شده و در مراحل بالاتر و گذشت زمان به پوچی و خودکشی سوق داده می شود.برای بروز افسردگی، وجود عوامل محیطی و خانوادگی نامساعد ضرورت دارد گسترش بی رویه جوامع صنعتی، تغییرات سریع، بهم خوردن ارزشها، تضعیف روابط بین انسانها، یکنواختی زندگی، تضعیف ارزشهای اخلاقی، تزلزل بنیاد خانواده ها، غرق شدن در زندگی مادی و فراموش کردن ارزشهای معنوی و یاد خداوند، سختی زندگی، نداشتن دوستان نزدیک، داشتن مشکلات شدید اقتصادی موجبات بروز افسردگی را فراهم می کند.  همچنین عواملی نظیر قرار گرفتن در موقعیت های مأیوس کننده، عدم ارضای نیاز جنسی و جسمی روانی، مورد تهدید و تمسخر قرار گرفتن، سخت گیری بی مورد والدین در خانه و معلمان در مدرسه، بی توجهی به علایق و آرزوهای کودکان و نوجوانان، احساس گناه و پذیرش رفتارهای بیمار گونه در ایجاد افسردگی تأثیر بسزایی دارد.
پنج دستو العمل ساده برای مدیریت افسردگی و پیشگیری از آن
1-فعالیت بدنی:هرگاه احساس افسردگی کردید باید از نظر جسمی خود را فعال نگه دارید تا انرژی های زیادی ذهنتان را مصرف کنید این فعالیت می تواند ورزش کردن یا انجام کار مورد علاقه شما باشد .
2-پیاده روی و گشت زدن:یکی از دیگر راههای مصرف انرژی منفی و منحرف کردن ذهنتان گشت زدن یا پیاده روی در جاهای خوش آب و هوا است . می توانید در بازارها و مراکز خرید بگردید ، سوار موتور یا اتوبوس درون شهری شوید و گشت بزنید .
3-صحبت کردن با یک دوست نزدیک:مشکل خود را با یک دوست نزدیک و مطمئن در میان بگذارید . هرچه در دل دارید را بیرون بریزید . به اشتراک گذاشتن مشکل با یک دوست نزدیک از شدت نیروهای منفی می کاهد دوستان خوب قادرند شما را از افسردگی در آوردند.  آنها خصوصیات شما را خوب می شناسد و می توانند ایده های خوبی برای مواجه شدن با افسردگی به روشی مثبت در اختیار شما قرار دهند.
4- همه افکار و احساس خود را بنویسید:یک تکه کاغذ بردارید و شروع به نوشتن افکار و احساستان کنیدهیچ چیز را مخفی نگه ندارید هرچه واقعاً حس می کنید شما را ناراحت می کند را بنویسید زیاد در قید و بند معنی دار بودن نوشته هایتان نباشید.
آدم ممکن است حتی با نزدیک ترین دوستانش نیز نتواند بعضی حرف ها را مطرح کند ولی با خودش که می تواند بنابراین هر آنچه در دل دارید را روی کاغذ بنویسید و هیچوقت خسته و عصبانی نشوید پس از آن که توانستید احساسات سرکوب شده خود را بیرون بریزید به مقدار قابل ملاحضه ای احساس راحتی خواهید کرد اگر خواستید می توانید کاغذها را پاره کنید تا سبک شوید.
5- شروع کردن یک ایده جدید:هیچگاه تصور نکنید که تمام امواج افسردگی، ناراحت کننده هستند بعضی مواقع آغاز یک ایده یا نوآوری بزرگ و جالب هستند و وقتی ذهن شما شروع به تولید چیزهای جدید کند امید و شوق تازه ای به دنبال می آورد بنابراین مطمئن باشید که پس از گذشتن موج افسردگی به چیزهای خیلی بهتری برایتان پیش خواهد آمد.