اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال | شنبه، ۵ فروردین ۱۳۹۶

تغذیه مناسب زمستان - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

تغذیه مناسب زمستان

Loading the player...

دانلود

غذاهایی که در فصل سرما مصرف می شود تضمین کننده سلامت ما در فصل زمستان است. از آن جا که گفته می شود زمستان فصل سرد و تر است ، هر نوع غذایی که بتواند با این سردی و تری مخالفت کند و بدن را به تعادل برساند ، مطلوب است. بنابراین غذاهایی که مزاج گرم دارند مانند غذاهای شیرین ، غذاهای چرب و ادویه های تند مانند فلفل ، زنجبیل و دارچین می تواند در این فصل بیش تر مصرف شود. البته همه این موارد برای رژیم غذایی افراد سالم است اما اگر افراد بیمار شوند بسته به نوع بیماری رژیم غذایی باید تغییر کند. بهتر است افراد سالم تمام گروه های غذایی اعم از میوه ، سبزی ، گوشت ، حبوبات ، غلات و ... را مصرف کنند.
سبزی های تند مانند پیازچه ، تره ، شاهی و ترخون را می توان در فصل زمستان بیش تر مصرف کرد.بهتر است همراه غذا ماست ، سالاد و ترشی مصرف نشود ولی سبزی ها را می توان خورد چون به هضم غذا کمک می کنند. اگر قرار است سالاد یا ماست خورده شود توصیه می شود با فاصله از غذا مصرف شود.ماست را با پونه یا با مربای زنجبیل میل کنید.
پنیر در وعده صبح اصلاً توصیه نمی شود و بهتر است در وعده شب مصرف شود. پنیر طبعی سرد دارد و فرد را دچار رخوت می کند. اگر در روزهای سرد مصرف شود ممکن است فرد را مستعد سرماخوردگی کند. در شب این رخوت مطلوب است چون فرد قصد خواب دارد. توصیه می شود پنیر با گردو و آویشن مصرف شود.
خوردن ترشی ها اصلاً توصیه نمی شود ، در نهایت می توانید ترشی سیر یا ترشی کِبَر را به میزان کم مصرف کنید. سیر مزاج گرم دارد و ترشی انداختن با آن طبعش را سرد می کند اما به دلیل گرمی که دارد نسبت به دیگر ترشی ها ارجحیت دارد.