ترکیب دیدها نمایش مسطح نمایش درختی
موضوعات [ قبلی | بعدی ]
یوم الله 9 دی
پاسخ (بی علامت )
۱۳۹۴/۱۰/۲۱ ۰۹:۵۰
وضعیت: در حال بررسی (بروز رسانی)

9 دی روز افسون زدایی
در سال 1388 انتخاباتی دیگر در کشور رقم خورد. انتخابات در نظام‌های دموکراتیک، فرآیندی قانونی برای رقابت گروهها با منافع متفاوت و متعارض، به منظور دست‌یابی به قدرت است.در انتخابات ، گروهها و احزاب رقیب، در چارچوب قوانین کشور به رقابت می‌پردازند و سرانجام هر حزبی که توانست اکثریت آراء و یا کرسی‌های مجلس را بر عهده بگیرد، به قدرت دست می‌یابد. در نظام‌های مختلف پارلمانی یا ریاستی، شیوه‌های مختلفی برای رقابت و انتقال قدرت وجود دارد. در همه نظام‌های سیاسی، خطوط قرمزی برای منافع ملی تعریف شده است و چارچوب‌هایی برای رفتار سیاسی احزاب،گروهها و اشخاص وجود دارد.
جامعه، مجموعه‌ای از افراد و گروه‌ها است که رابطه‌ی پایداری با یکدیگر دارند. جامعه ضمن اینکه داری یکپارچگی و کارکردهای مختلفی است،دارای شکاف‌های متعددی نیز می‌باشد.تعمیق و تراکم این شکاف‌ها می‌تواند در انسجام و کارکرد جامعه اختلال ایجاد کند . مثلاً جامعه از اقوام مختلف تشکیل شده، حمله‌ی دشمن خارجی می‌تواند موجب وحدت شده و اقوام مختلف را در جهت دفاع، منسجم سازد. در جنگ تحمیلی 8 ساله‌ی آمریکایی صهیونیستی حزب بحث عراق به ایران، شاهد انسجام مردمی در ایران بودیم، لر و کرد و ترک و بلوچ و عرب و .... به مقابله با دشمن پرداختند.
در اویل انقلاب،دشمن از شکاف قومیتی بهره جسته با تحریک اقوام مختلف در صدد جداسازی بخش‌هایی از ایران بود؛ در کردستان حزب دموکرات و کوموله، با بهره‌گیری از شکاف‌های زبانی،قومی و مذهبی ،در پی تجزیه‌ی کردستان بودند و دست به تحرکاتی زدند. بزرگانی همچون شهید چمران و بروجردی و ... با حضور به هنگام و ابراز محبت خود به مردم کردستان، این توطئه‌ی دشمن را خنثی کردند.
در انتخابات معمولاٌ تفاوت دیدگاه‌های سیاسی و تلاش احزاب و جناح‌های رقیب برای افزودن هواداران و آراء خویش، شکاف سیاسی ایجاد می‌نماید. در این روند ممکن است برخی جریانات و گروه‌های سیاسی به دنبال بهره‌گیری از اقوام و اقشار مختلف برآیند و  برای بیشتر کردن آراء خود، به افزایش شکاف‌های مختلف مبادرت ورزند؛ مثلاً از شکاف جنسیتی بهره گیرند تا آراء زنان را بدست آورند یا به برجسته‌سازی محرومیت مناطق مختلف کشور پرداخته و قوم خاصی را تحریک نمایند.
در انتخابات سال 1388، در صحنه رقابت،انواع شکاف‌ها مورد بهره‌برداری رقبا قرار گرفت و بزودی رقابت قطبی شد.-جناح دولت حاکم در مقابل جناح مخالفان- در رأس مخالفان نیز موسوی جای گرفت و خیلی سریع محسن رضایی و کروبی به حاشیه رفتند و دو نامزد یعنی احمدی نژاد و موسوی، رقبای اصلی معرفی شدند.
قطبی شدن انتخابات و هیجانی شدن صحنه‌ی رقابت،آنچنان پر حرارت شد که،انگیزه‌های حضور و مشارکت را تقویت کرد، بخصوص اینکه فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه نیز بطور بی‌سابقه‌ای وارد عرصه شده و هواداران موسوی را دعوت به مشارکت حداکثری نمودند و  در ضمن با عملیات‌روانی خاصی، تلاش کردند تا سطح مطالبات را به سمت «رفتارهای قانون‌گریز» و «براندازی » سوق دهند. عده‌ی زیادی از مردم نیز غافل از برنامه‌های دشمن در «هدایت صحنه‌ی رقابت به تخاصم و براندازی»، در این معرکه وارد شدند. حجم خبری رسانه‌های بیگانه و تلاش آن‌ها به اندازه‌ای بود که، بخصوص در شهر تهران،«گمانه‌ای و انگاره‌ای1» قوت گرفت و آن اینکه «اکثریت آراء مربوط به موسوی است». دومین انگاره که تقویت شد «تقلب در انتخابات» بود. رفتارهای موسوی و برخی سیاسیون بلند پایه، این انگاره را تقویت کرد و در شرایط هیجانی و پرالتهاب، مصاحبه زودهنگام میرحسین موسوی مبنی بر اینکه،«برنده قطعی انتخابات من هستم» و  رفتارهای قانونگریز او و برخی از هوادرانش بویژه دعوت به راهپیمایی از یکسو و  رفتارهای تحریک‌آمیز هواداران کاندیدای پیروز(احمدی نژاد) از سوی دیگر، زمینه را برای اغتشاشات خیابانی فراهم ساخت و طراحان انقلاب رنگی در ایران، با تشدید شکاف‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و عملیات گسترده‌ی روانی، با القاء تقلب در انتخابات و انقلاب مخملی، کشور را دستخوش اغتشاش و صف‌آرایی رقبا نمودند.
رهبر فرزانه انقلاب، نخبگان سیاسی رقیب را به رفتارهای قانونی و منطقی فراخواندند و   با بصیرت‌افزایی، فضای فتنه و غبارآلود را به سمت شفافیت سوق دادند؛ سرانجام این مجاهدت‌ها موجب شد تا دست‌های نامرعی پشت صحنه، مشخص شود و بخش زیادی از طرفداران موسوی مرز خود را با تجدیدنظرطلبان و جریان معاند جدا سازند.
اقدام مردمی گیلان و حضور بصیر آنان در 8 دی و راهپیمایی و حضور میلیونی در  9 دی ماه 1388  در تهران و بسیاری از شهرها، انگاره‌ی ایجاد شده از سوی رسانه‌های  بیگانه را باطل کرد و سحر و جادوی آنان را که دائماً القاء می‌کردند؛ «اکثر مردم ایران مخالف هستند» زدود و با شفافیتی وصف نشدنی امواج خروشان مردم، حضور و حمایت از نظام اسلامی را به تصویر کشید و بر همگان روشن ساخت که ملت ایران یک‌صدا پای آرمان‌ها و اهداف بلند انقلاب اسلامی ایستاده است.
از این رو، 9 دی ماه،«یوم الله» ای است که افسون و جادوی ساحران کینه‌توز و بداندیش را باطل کرد. قدرت‌طلبان قانون‌گریز داخلی را به تمکین از اراده مردم واداشت و دشمنان کینه‌توز را مأیوس نمود .
 به برکت یوم الله 9 دی، شکاف‌های ایجاد شده ترمیم و وحدت و یکپارچگی ملی بروز و ظهور یافت و نقش بی بدیل «ولایت و امامت» و« بصیرت» امت در اداره جامعه‌ی دینی بر همگان آشکار گردید.
 
پی نوشت:

  1. انگاره ؛ پندار و وهم و گمان است و در اینجا مقصود تصویری از واقعیت است که در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد که با واقعیت موجود متفاوت است. لذا در اثر تکرار رسانه‌ای ، بعنوان یک واقعیت توسط مخاطبان پذیرفته می‌شود در صوتیکه با واقعیت تفاوت دارد.

0 (0 آرا)