« بازگشت به اقتصاد مقاومتی و رسانه

شبکه های استانی و توسعه اقتصادی

ترکیب دیدها نمایش مسطح نمایش درختی
موضوعات [ قبلی | بعدی ]
شبکه های استانی و توسعه اقتصادی
پاسخ
۱۳۹۵/۰۸/۸ ۰۹:۴۴

اساسی­ ترین محوری که دشمن در سال­های اخیر آماج خود قرار داده، مسائل اقتصادی است. تحریم­ های اقتصادی از سال­های ابتدایی انقلاب در دستور کار دشمن قرار داشت، ولی در سالهای اخیر بسیار کوشید تا با جمع آوری تمامی عده خود، ضربه نهایی و تیر خلاص را به اقتصاد ایران بزند وکشور و نظام را ساقط کند. شبکه­ های استانی صدا وسیمای مراکز به عنوان یکی از موثرترین رسانه استانی، دانشگاهی عمومی است که وظیفه آموزشی، تربیتی و آگاهی بخشی و امید آفرینی در جغرافیای استان را  بر عهده دارد. لذا این شبکه ­ها برای ساختن استانی توسعه یافته با ویژگی­ های جامعه توسعه یافته، مسئولیتی سنگین دارد. با توجه به برخورداری استان­های کشور از مزیت­ها و قابلیت­ های فراوان، برای رسیدن به هدف غایی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان، شبکه ­های استانی صدا وسیمای مراکز باید توجه به جایگاه رسانه­ ا­­ی، اهداف و ماموریت­های خود با در نظر گرفتن سند آمایش استان و پیش فرض­ها، ظرفیت ­ها، توانایی ­ها، امکانات و سرمایه­ های استانی، دستاوردهای علمی، نخبگان علمی(به ویژه در بخش اقتصادی)، نیازهای توسعه اقتصادی جامعه و نهادها را در تولید برنامه ­ها مد نظر قرار دهد.  
   
پیشنهادها-  شبکه استانی با فرهنگ­سازی، آموزش دهی، حساسیت­ زایی، شور­آفرینی، انگیزه­ زایی، تبدیل ضرورت رشد و شکوفایی اقتصادی به یکی از مولفه ­های هویتی استان، زدودن باورها و ذهنیات بازدارنده، توجه دادن به ضرورت و اهمیت توسعه اقتصادی، اطلاع رسانی مستمر از کم وکیف فرایند توسعه اقتصادی و آثار آن، آسیب شناسی و آسیب زایی از روند توسعه، شناسایی و برجسته سازی ضعف­های اقتصادی استان، ایجاد ارتباط با دستگاه­های اجرایی استان، تبادل اطلاعات با دست اندرکاران و مجریان بخش مختلف اقتصادی استان، می­تواند جایگاه و نقش رسانه ­ای خود را در توسعه اقتصادی استان ایفا نمایند.      - شبکه استانی با تولید و پخش برنامه­ های متنوع با هدف برجسته­ سازی نقش و جایگاه اقتصاد در جامعه و تاثیر پیشرفت­های اقتصادی در پیشبرد آرمان­های فرهنگی، اجتماعی و...، می­تواند آگاهی و بصیرت مخاطبان استانی را در زمینه توسعه اقتصادی افزایش داده و در نتیجه موجب مشارکت مردم در فعالیت­های اقتصادی شود.      -   پیشنهاد می­شود شبکه­ های استانی قابلیت،  ظرفیت و فعالیت های اقتصادی استان را در قالب گزارش­های خبری و مستند  تولید و جهت جذب سرمایه گذاران خارج از استان نسبت به پخش آن در شبکه های سراسری رسانه ملی اقدام نماید.    - شبکه استانی ضمن توجه به ضرورت فرهنگ­سازی برای توسعه اقتصادی باید ساز وکارها و لوازم توسعه را مد نظر قرار دهد و با بهره­ گیری از کارشناسان مختلف به ویژه صاحب نظران اقتصادی شیوه­ ها و روش­های درست توسعه اقتصادی را در برنامه تولیدی به کار گیرد.              - بی تردید، مدیران و برنامه سازان شبکه استانی، در صورتی می­توانند نقش خود را در زمینه توسعه اقتصادی برای تحقق توسعه استان به خوبی ایفا کنند که خود در این درباره متقاعد شده ودرباره آن به شناخت و باور قلبی رسیده باشند. در غیر اینصورت برنامه­ های آنها صرفا جنبه سفارشی و دستوری خواهد داشت و اثر چندانی بر مخاطب نخواهد گذاشت. بنابراین، شبکه استانی در گام نخست برای توسعه اقتصادی استان، باید با برگزاری نشست­های علمی و تخصصی برای گروه­های برنامه ساز، تهیه­ کنندگان، کارگردانان، پژوهشگران و نویسندگان خود،  توانمندی و مهارت نیروی انسانی را همگام با تحولات اجتماعی و دگرگونی­های همه جانبه در عرصه دانش و فناوری پیام ­رسانی ارتقاء داده و با تولید، پخش و انتشار کارآمد و اثر بخش محتواهای رسانه ­ای در چارچوب اهداف وماموریت­های شبکه موجب رشد و توسعه نقاط مثبت توسعه اقتصادی استان شود.           -  یکی از شروط مهم موفقیت رسانه استانی در ابقای رسالت و مسئولیتی که در زمینه توسعه اقتصادی استان بر عهده دارد اقدام همراه با تدبیر، دور اندیشی و میانه روی و پرهیز از هرگونه شتابزدگی و سطحی­ نگری و روش­های تبلیغی رسانه ­ای مبتنی بر تکرار و تهاجم است. برای تحقق آن ابتدا به اقناع اقشار گوناگون جامعه، به ویژه نخبگان، فرهیختگان و اقشار تحصیل کرده پرداخته شود. از این رو هرگونه شتابزدگی، سطحی­ نگری و اقدام­های صرفا شعاری، شبکه استانی را از ایفادی رسالت و مسئولیت واقعی خود ناکام گذاشته و پیام­های رسانه ­ای را خنثی می­کند.                 -  با توجه به گسترش شهرک­های صنعتی در نقاط مختلف استان­ها،  تقویت صنعت استان به معنای بهره­ گیری از ظرفیت­های موجود در راه غنا بخشیدن به توسعه اقتصادی استان است. در  این راستا شبکه­ های استانی باید با تولید و پخش برنامه­ ها  نسبت به معرفی و شناساندن ظرفیت­های اقتصادی و کمک به رشد و توسعه اقتصادی این شهرک­ها اقدام نماید.                   -   رسانه­ ها با دمیدن روح امید و نشاط آفرینی در جامعه، جامعه را هدفمند و در حال رشد نگه می­دارند. در این راستا شبکه استانی باید با دقت و برخورداری از وجوه هنری و جذابیت­های لازم برای پیام رسانی، امیدوار ساختن و جلب اعتماد مخاطب، حفظ اصول قوانین کلی پیام رسانی و رعایت حال مخاطب و برخورداری از جذابیت­های تکنیکی و هنری، نقش خود را در توسعه اقتصادی استان ایفا نماید.                -   با توجه به نقش نظارتی رسانه، شبکه­ های استانی باید ساز وکار لازم را برای ارتباط مستمر با دستگاه های اجرایی و نهادهای مرتبط با توسعه اقتصادی استان را فراهم آورد. در واقع، شبکه­ های استانی به عنوان محملی برای تعامل و تضارب آرای سیاستگذاران و مجریان سیاست­های توسعه  استان عمل می­کنند و از این طریق نقش فعالی در ایجاد و نهادینه سازی سند آمایش و توسعه اقتصادی استان ایفا می­کنند. شبکه استانی از این طریق به دو هدف اصلی دست خواهد یافت:  اولاً، تحقق این امر سبب آشنایی شهروندان با نهادها و سازمان های مسئول و ذی­ربط با مسائل توسعه اقتصادی می­شود. ثانیاً، مسئولیت پذیری این نهادها و سازمان ها در قبال توسعه اقتصادی استان ارتقاء می­یابد.           -  شبکه­ استانی به عنوان ناظر عمومی و یاری­ رسان دستگاه­های اجرایی می­تواند با شناسایی دستگاه­های مختلف و وظایف مربوطه، اطلاع­ رسانی در خصوص اقدامات انجام شده در یک نهاد، انتقال تجربیات دستگاه­ها به یکدیگر، برجسته­ سازی قوت­ها و ضعف­های عملکردی، ایجاد جو رقابت سالم میان این بخش­ها، انعکاس خواسته­ ها و توقعات مردم و دولتمردان از این سازمان­ها، انتقال مشکلات و محدودیت دستگاه­ها در تحقق انتظارات به مراجع مربوط، تشویق و تبلیغ دستگاه­های فعال و موفق  و ایجاد نشاط مستمر و ... نقش نظارتی خود را در این رابطه به خوبی ایفا نماید. (نویسنده  مقاله : رضا دمیرچی)

0 (0 آرا)